Od pewnego czasu, wszystkie samochody, które trafią na rynek Unii Europejskiej muszą spełniać normę Euro 6. Norma ta zakłada zmniejszenie wydzielania tlenków azotu oraz cząstek stałych przez silniki. Obecne przepisy w szczególności dotkną silniki diesla. Wytwórcy samochodów zostali zobligowani do ulepszenia układów oczyszczania spalin. Niektóre modele musiały zostać wyposażone w katalizator SCR z dodatkiem środka redukcyjnego Adblue. Środek Adblue jest kluczowy zwłaszcza dla bezawaryjnego działania najnowszych silników wysokoprężnych. Najczęściej Adblue uzupełniany sporadycznie, ale jego niedobór w przypadku niektórych pojazdów może całkowicie udaremnić jazdę. Jeśli zabraknie tego płynu, silnik zostanie przełączony w tryb awaryjny i nie będzie można go uruchomić. Niestety, obecnie są duże kłopoty z kupnem tego środka, a co więcej jego cena jest bardzo wysoka.

Co to jest Adblue?

Środek Adblue przeznaczony jest do zmniejszenia emisji tlenków azotu zwłaszcza w silnikach diesla. Wykorzystywany jest w samochodach z silnikiem diesla wyposażonych w katalizator SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Dzięki temu silniki spełniają rygorystyczną normę Euro 6. Jaki jest skład Adblue? Jest to mieszanina wody destylowanej (67,5 %) i mocznika (32,5 %). Należy wspomnieć, że płyn Adblue w pojazdach ciężarowych stosowany jest już od pewnego czasu, a w przypadku pojazdów osobowych używa się go od czasu wprowadzenia w życie normy EURO 6. Przewiduje się, że w przyszłości udział samochodów wyposażonych w zbiornik na Adblue znacznie wzrośnie przez ciągłe zaostrzanie norm emisji. Warto pamiętać, że Adblue nie jest dodatkiem do oleju napędowego, ale środkiem, który miesza się ze spalinami. Samochody posiadają osobny zbiornik na Adblue z wlewem zazwyczaj zlokalizowanym obok wlewu oleju napędowego (w niektórych pojazdach jest on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Wygórowane ceny środka Adblue

Warto mieć na uwadze, że skład płynu Adblue jest zawsze niezmienny bez względu na markę. Najtańsza opcja to zatankowanie tego płynu z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, dotyczy to głównie samochodów ciężarowych. Dla samochodów osobowych dedykowane są płyny pakowane w kilkulitrowych butelkach. Ostatnio ze względu na rosnące ceny gazu, ceny Adblue również bardzo wystrzeliły w górę. Dlaczego tak się dzieje? Do produkcji tego roztworu używa się wody destylowanej, oraz półprodukt jakim jest amoniak, który otrzymywany jest z gazu ziemnego. Koszt tego płynu wzrósł aż o 100 %. Skok cen uderzy szczególnie w kierowców ciężarówek jeżdżących na dalekie dystanse, gdyż zużywa ona miesięcznie około 350 – 400 litrów. Można powiedzieć, że samochód osobowy zużywa około 1,5 litra płynu na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wysokim wydatkiem. Pomimo tego kierowcy pojazdów osobowych kupują zapas Adblue ponieważ obawiają się problemów z dostępnością. Należy pamiętać, że silniki wysokoprężne wykorzystujące ten środek nie mogą bez niego zostać w ogóle uruchomione.

Płyn Adblue – czy niedługo stanie się niedostępny?

Konsekwencją znacznych wzrostów cen gazu jest też kłopot z kupnem Adblue. Co więcej niektórzy europejscy producenci zmniejszyło produkcję amoniaku. Jest to szczególnie duży problem zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują dużych ilości Adblue do swoich pojazdów. Poza tym, że ceny dużo wzrosły, to płyn kupić można tylko na niektórych stacjach benzynowych, a zapotrzebowanie na niego jest bardzo duże. Część samochodów transportowych w Niemczech stanęła ze względu na braki. Pomimo tego główny wytwórca Adblue w Polsce gwarantuje, że nie planuje ograniczeń produkcji, ale ceny roztworu nadal mogą znacząco wzrastać. Aby nie wystąpiły problemy z dostępnością w kraju zredukował on eksport tego produktu o 20 %.

Na jak długo starcza płyn Adblue? 

Adblue jest płynem używanym niemal w każdej ciężarówce, a także w silnikach diesla nowej generacji. Jego zadaniem jest chronić środowisko. Ze względu na skaczące ceny i problemy z ze stanami magazynowymi, należy mieć świadomość na jak długo starcza ten środek. Mimo wszystko płyn ten nie trzeba uzupełniać tak często jak paliwa. Na pewno jego zużycie jest zależne od rodzaju silnika i stylu jazdy. Szacuje się, że 1 – 1,5 litra wystarczy na przejechanie 1000 km pojazdem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich pojazdach jest w stanie pomieścić kilkanaście litrów płynu. Specjaliści zalecają, żeby wlewać 10 litrów po każdym przejechaniu 10 000 kilometrów. Jak widać nie jest to zbytnio kłopotliwy wynalazek, mimo to ma znaczący wpływ na ochronę środowiska, oraz oszczędności przy spalaniu oleju napędowego.