Każdy posiadacz pojazdu jest świadomy jak zasadniczy dla bezpieczeństwa jazdy jest wybór dobrych opon. Mimo to, że w Polsce miesiące zimowe niezbyt często bywają mroźne i z opadami śniegu, jazda przez cały rok na oponach letnich nie jest rozsądnym pomysłem. W okresie jesienno – zimowym, kiedy drogi robią się oblodzone trzeba przemyśleć wymianę opon letnich na zimowe, ewentualnie można zakupić opony wielosezonowe. Jest to na pewno rozwiązanie bardzo komfortowe, nie wymagające zmiany ogumienia dwa razy w roku. Wielu właścicieli samochodów zadaje sobie pytanie czym różnią się tego typu opony od sezonowych, a przede wszystkim, czy mogą one zagwarantować właściwą przyczepność podczas ujemnych temperatur i oblodzonych ulic? Dla kogo opony całoroczne będą dobrym rozwiązaniem? Czy zakup jednego kompletu opon całorocznych jest bardziej opłacalny od tych sezonowych?
Jakie są różnice pomiędzy oponami sezonowymi a całorocznymi?
Zadaniem opon jest zapewnienia dobrej przyczepności, a tym samym bezpieczeństwa na drodze. Aby tak się stało, powinny być one odpowiednio dopasowane do warunków panujących na drogach. Inaczej skonstruowane są opony dedykowane do jazdy w upale, a inaczej takie, których korzysta się w mroźne, śnieżne dni. Opony całoroczne są w pewnym sensie kompromisem. Opony całoroczne muszą sobie poradzić w każdych warunkach. Na rynku dostać można trzy typy bieżników wykorzystywanych zarówno w modelach wielosezonowych, jak i letnich: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe. Rzeźby w oponach całorocznych posiadają cechy zimowe oraz letnie. Można powiedzieć, że tego typu bieżnik posiada dwie strony – letnią i zimową. Opony wielosezonowe różnią się od tych sezonowych również mieszanką, jaka została użyta do wytworzenia gumy. Jest ona dostosowana zarówno do jazdy w niskich, jak i wysokich temperaturach. Należy również wspomnieć, że opony wielosezonowe najlepiej się sprawdzą w przypadku samochodów jeżdżących przede wszystkim w mieście i na krótkich trasach. Samochody, które rocznie jeżdżą ponad 15 000 km powinny mieć opony sezonowe.
Plusy i minusy opon wielosezonowych
Opony całoroczne są mniej kłopotliwe w użytkowaniu od opon sezonowych. Nie ma potrzeby zmieniać ich dwa razy w roku, a jedynie raz kiedyś zdjąć je, aby zamienić miejscem. Dzięki temu, nie musimy troszczyć się przechowywaniem kolejnego kompletu opon. Przy oponach wielosezonowych nie trzeba się martwić, że pojawią się przedwczesne mrozy, co w sytuacji opon letnich może być niebezpieczne. Oczywiście opony wielosezonowe są oszczędną opcją, ale trzeba być świadomym tego, że mają one pewne minusy. Na rynku są dostępne modele, które lepiej radzą sobie w warunkach zimowych, inne z kolei w wysokich temperaturach. Dlatego niezbędne jest pójście na kompromis. Opony całoroczne w czasie niskich temperatur posiadają cechy zbliżone do opon zimowych średniej półki, aczkolwiek nieco gorzej sprawdzą się latem na suchej powierzchni od dobrych opon letnich. Można powiedzieć, że opony całoroczne są oponami zimowymi.
Opony sezonowe i całoroczne – dla kogo?
Zakup opon jest ważnym wyborem, przed którym prędzej czy później stanie każdy właściciel samochodu. Warto dokładnie go przemyśleć, aby jazda samochodem była wygodna i bezpieczna. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, należy udać się do specjalistycznego sklepu i porozmawiać ze specjalistą. Tego typu sklepy można spotkać prawie w każdym dużym mieście takim jak Warszawa, Wrocław, Poznań (opony w Poznaniu) czy Łódź. Zazwyczaj zakłada się, że opony wielosezonowe są odpowiednim wyborem dla osób, które jeżdżą najczęściej po mieście do 15 tysięcy kilometrów rocznie.