Zastanawiałeś się kiedyś z jakiego powodu niektóre samochody poruszają się na żółtych tablicach rejestracyjnych? To tzw. oldtimery. Możliwość posiadania charakterystycznych, żółtych tablic przysługuje starszym samochodom(ów), których produkcję wstrzymano lata temu. Klasyczny samochód to także lokata i metoda gromadzenia kapitału przez ludzi. Co roku zwiększa się liczba osób kolekcjonujących wiekowe auta i lokujących w nich swoje aktywa. Aby samochód miał jak najwyższą wartość, ważne jest aby był w dobrym stanie – działający, z oryginalnymi elementami. Doprowadzenie samochodu do ładu to sprawa dla mechaników specjalizujących się w renowacji klasyków. Dobrze odrestaurowany samochód można dumnie wystawiać na zdobywających popularność targach, zlotach czy pokazach dedykowanych klasykom.

Jakie auta są klasykami?

Żeby samochód mógł zostać wpisany do rejestru zabytków, musi on spełniać pewne kryteria. Po pierwsze musiało zlecieć minimum 25 lat od momentu jego produkcji. Natomiast od czasu całkowitego wstrzymania produkcji modelu X musi upłynąć przynajmniej 15 lat. Oprócz tego co najmniej 75% części takiego auta musi być oryginalnych. Po spełnieniu odpowiednich warunków formalnych pora na rozpatrzenie wniosku przez właściwy(ą) instytucję: Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Po uzyskaniu pozytywnej opinii eksperta, pojazd otrzymuje miano klasyka. Trzeba pamiętać, że zabytkowe samochody potrzebują odpowiedniej opieki. W związku z tym renowacja starych samochodów zdobywa coraz  większy popyt ze strony konsumentów. Popyt na wyszkolone w klasykach warsztaty stale się zwiększa. Jakie konkretnie usługi proponują eksperci od starych samochodów? 

Najczęściej stosowane działania rewitalizacyjne

Bycie właścicielem zabytkowego pojazdu to nie tylko prestiż, ale też zobowiązania. Naprawa takiego auta może się odbyć po uprzednim kontakcie z konserwatorem. Wszystkie działania mające miejsce przy aucie lub wymiana jego elementów wymagają zielonego światła od konserwatora zabytków. Przez wzgląd na wiek(u), często jest co naprawiać przy tego typu autach, sprawia to, że potrzeba czekania na opinię konserwatora jest chwilami uciążliwa. Do najczęściej wykonywanych serwisów związanych z renowacją i utrzymaniem samochodów należą:

  • Naprawy blacharskie – czas odciska swoje piętno na samochodach, karoseria wielu z nich z upływem lat pokryła rdza. Usuwanie korozji, czyszczenie i renowacja elementów stanowią podstawowe zabiegi odświeżające klasyki. Bywają sytuacje, że, z powodu braku dostępu do oryginalnych części, jedynym wyjściem jest stworzenie ich własnymi siłami wedle określonych projektów.
  • Naprawy silników – silnik to serce auta. Zdarza się, że to dla tego dźwięku fani motoryzacji kupują klasyczne samochody. Konieczność renowacji silnika może wiązać się z różnymi konsekwencjami – drobnymi zmianami ale także ze złożonymi remontami generalnymi.
  • Naprawy tapicerskie – specjaliści zadbają aby samochód prezentował się elegancko także wewnątrz. Kosmetyka wnętrz, obicia foteli, prace tapicerskie – można powiedzieć, że jedynym ograniczeniem w tym przypadku może być wyobraźnia konsumenta. Ewentualnie wskazania kuratorskie.
  • Naprawy wyposażenia auta – następną z bazowych usług oferowanych przez mechaników jest opcja naprawy wyposażenia auta. Dotyczy to wszystkich elementów pojazdu – zawieszenia, skrzyni biegów, klimatyzacji itp
  • Całościowe odnawianie – na rynku występują warsztaty, które zajmują się holistyczną odnową wiekowych samochodów. Proces ten jest bardzo żmudny i kosztowny, jednak owoce pracy mechaników niejednokrotnie porażają. Auto po kapitalnej renowacji niejednokrotnie prezentuje się lepiej niż w okresie produkcji.

Gdzie należy oddać auto do renowacji

Klasyczne auto – jeśli ma służyć przez długi czas, i co z tego wynika zyskiwać na cenie, powinno mieć stałą opiekę na przyzwoitym poziomie. Najlepiej powierzyć samochód specjalistom. Ze wzrostem zainteresowania starszych(ymi) modeli(ami), sektor mechaników skupiających się na wiekowych autach rośnie. W odniesieniu do tego warto zapoznać się z ofertą(ę) i otrzyman(e)ymi opini(e)ami okolicznych speców. Produkcji pewnych aut zaniechano dekady wstecz, a zatem ceny i dostępność części wymiennych mogą się znacznie różnić. Doświadczeni praktycy mają jednak na to sprawdzone rozwiązania i właściwe znajomości.